2019 protec experience centre amsterdam
amsterdam, the netherlands
principal: de hoogstraat orthopedietechniek, utrecht, the netherlands
copyright: maarten laout architecture, the netherlands
Het Protec Experience Centre biedt haar klanten de nieuwste technologie in een warme retro-industriële omgeving.
Een prothese wordt door klanten meer en meer gezien als een vanzelfsprekend onderdeel van hun mobiliteit. Protheses worden aangepast, gepersonialiseerd en zelfs gepimpt zodat deze een volkomen geaccepteerd onderdeel worden van de persoonlijke lifestyle en specifieke behoefte van de klant.
Om die vanzelfsprekendheid te benadrukken biedt Protec een juist niet-medisch ogende, en opmerkelijk gastvrije, ontvangst.
De passing en productie vindt vervolgens plaats in een high-tech-omgeving waar duidelijk wordt dat Protec een voorloper is op het gebied van beenprothesiologie en bijzondere extra services.
De klant stapt binnen in een prachtig ingerichte, herbestemde oude industrieloods. Wat direct opvalt is de transparantie, het overvloedige daglicht en het gebruik van circulaire bouwmaterialen. In niets herinnert deze ruimte aan een traditionele orthopedische instrumentmakerij.
De hoge ontvangstruimte is met warme materialen ingericht. Een schommel en een levensgrote boom maken de entree meteen bijzonder. Er klinkt zacht jazz-muziek, vogelgeluiden, de akoestiek is bijzonder. Hier geen medische stoelen, geen standaard koffie-automaat, maar een individueel welkom aan een grote eiken stamtafel. De klant schuift aan voor een intakegesprek, kiest zijn persoonlijke smaak koffie en krijgt de tijd om in deze geruststellende ambiance zijn verhaal te doen.
De klant voelt zich in deze setting gezien als mens met zijn/haar eigen voorkeuren en gewoonten. Het gaat hier om wie hij is en niet om ‘wat hij heeft’.
Er zijn geen andere klanten die hem het gevoel van tijdsdruk kunnen geven. De klant is alleen met een of twee instrumentmakers of met een multidisciplinair team. Er is hier ruimte, rust, licht en aandacht.
Er wordt naar gestreefd om intake, passing, productie en afstelling in één dag te realiseren. Dat is ongekend snel. Tussentijds zal de klant of diens begeleiders wat moeten wachten, willen rusten of eten. Dat kan op diverse plekken, zelfs op een grote bank naast de open haard.
Een I-pad om in de tussentijd eigen muziek te kiezen of even een Netflix-serie te kijken ligt al klaar.
|