2021 spoedeisende eerste hulp martini ziekenhuis
2021 transformation emergency ward martini hospital principal: martini ziekenhuis, groningen, the netherlands De verbouwing van de SEH vormt de derde fase van een ingrijpende verbouwing in het Martini Ziekenhuis. In de eerste twee fases werd door ons al een nieuwe Ambulancehal en een Huisartsenspoedpost (HAP) ontworpen en toegevoegd. De nieuwe SEH omvat onder andere behandelkamers, triagekamers, een buckykamer, traumakamer, renaimatieruimte, MRI-kamer, observatieruimte en diverse ondersteunende ruimten. Kantoorwerk wordt in een flex-omgeving gedaan. De ruimten zijn georganiseerd rond een centraalpost in het hart van de SEH. Hier zitten alle dokters bij elkaar in een grote lichte ruimte, met glazen wanden rondom met direct zicht op de verschillende behandelkamers. “Je verwacht in zo’n grote open ruimte eigenlijk veel meer gekakel te horen van collega’s die met elkaar in gesprek zijn. Toch is dat niet zo!” Bij deze verbouwing, die (per definitie) in het hart van de zgn ‘acute as’ van het ziekenhuis moest plaatsvinden, gold de bijzondere eis dat de SEH 24/7 in vol bedrijf moest blijven. Daartoe is een ingenieus bouwplan in 6 fases uitgedokterd waarmee we de bedrijfszekerheid konden garanderen. Op deze SEH wordt gewerkt volgens de ABC-methode. De patiënt wordt altijd volgens vaste stappen onderzocht zodat niets kan worden overgeslagen. Er zijn 24 gestandaardiseerde behandelkamers. Dat zorgt voor voorspelbaarheid, wat weer zorgt voor flow en rust en dus minder stress. Het zijn eenpersoonskamers, wat de privacy ten goede komt. Bij de inrichting is gedacht aan de jongste bezoekers, er is voor hen een speciaal ontvangstgedeelte en twee specifiek ingerichte kinderbehandelkamers. Ook de ontvangst voor volwassenen is ruim, ingericht met comfortabele stoelen en digitale voorzieningen voor de wachtenden. Voor deze fase zijn door ons tevens meer dan 50 stuks maatwerkmeubilair ontworpen en uitgewerkt. “Begin deze week heb ik hier mijn eerste patiënt behandeld. Echt heel prettig werken, met veel ruimte om de patiënt heen en veel licht. De logische indeling van deze kamers is volledig aangepast op onze werkwijze, dat maakt het zo fijn. Vanaf het moment dat de patiënt binnenkomt, totdat iemand de kamer uitgaat; het klopt. Alles is binnen handbereik en mensen staan automatisch op de juiste plek. Dat geeft rust en overzicht waardoor ik me volledig op de patiënt kan concentreren.” |